söndag 1 april 2012

Mer om balans och lite Sats vs Friskis, proffs vs amatörer

Tack för de senaste kommentarerna, jag gick med håven och fick den full.

Jag började skriva ett svar framför allt på annannans kommentar om yoga, men svävade ut så att det får bli ett eget inlägg istället. 

Som en del kanske minns var jag ganska skeptisk till Sats i början och lät mig motsträvigt övertalas att bli medlem. Min träningserfarenhet är huvudsakligen från Friskis&Svettis, vars otvungna inställning till träning har apellerat till mig. (Itrim ser jag som en parentes, den träningen var hela tiden för enkel och tråkig för mig, inser jag nu i efterhand).

Men det dröjde inte länge förrän Sats fick mig på fall. Bokningssystemet som jag först tyckte verkade oerhört bökigt visade sig ha en enorm fördel: det tvingar mig att planera min träning på ett helt annat sätt än tidigare. Eftersom man måste avboka ett pass minst en timme i förväg, finns inget utrymme för sista-minuten-ursäkter, något jag förr var ganska bra på. De läskiga passen med konstiga namn visade sig vara riktigt roliga, flera av dem. Jag har till och med lärt mig att gilla spinning.

Inledningsvis var jag imponerad av den höga och jämna kvalitén på Sats' instruktörer, högre och framför allt jämnare än hos Friskis. Förhoppningsvis, efter som Sats kostar dubbelt så mycket, jag tror att Friskis instruktörer i  princip arbetar ideellt.

Men instruktion på individnivå blir det ju inte. Då får man hosta upp lite mer slantar och skaffa sig en PT. Vilket jag i och för sig mycket väl kan tänka mig att göra någon gång, fast inte nu. Än så länge tycker jag att det ordinarie utbudet är tillräckligt utmanande och motiverande.

Sats har alltså en jämnare och högre nivå på instruktörerna, de är proffs mot Friskis' amatörer. Samtidigt är det en nackdel också. Visst fanns det en och annan sopa på Friskis, men de bästa passen där liknade inget annat. När en bra och engagerad instruktör själv får sätta ihop ett pass och välja den musik hen (!!) älskar, då blir resultatet enastående. Förkoreograferade pass från Nya Zeeland kan dra nåt gammalt över sig.

Nå. Det var utvikningen det. Svaret på annannans fråga vilka rörelser jag tycker är omöjliga på BB, är alla rörelser av typen stå på ett ben och vingla. Nä just det, vingla var det man inte skulle göra. Attans. Fast vinglar gör jag, och är därmed fullt koncentrerad på att inte ramla omkull och får inte ut särskilt mycket av rörelsen för övrigt.

Fler tips om balansfrämjande mottages tacksamt!

5 kommentarer:

annannan sa...

Det en yoga-instruktör skulle göra med dig då vore att placera dig vid en vägg eller något annat som du kunde stödja dig på, så att du kan koncentrera dig på rörelsen utan att tappa balansen. Så kan man gradvis prova längre och längre stunder utan att hålla i sig.

Det är antagligen frågan om en kombination av balanssinne, styrka och förmåga att placera tyngdpunkten rätt i rörelsen. Vikten av det senare inser man när man en gång lyckas med det och allt blir så oerhört mycket enklare.

Med sådant som man upplever som svårt/omöjligt gör det oerhört stor skillnad om man kan börja vid rätt nivå utifrån sina egna förutsättningar.

Om du tänker att fortsätta gå på body balance kanske det vore en idé dels att öva på de här övningarna hemma, i anpassad form, dels ta upp med instruktören om du skulle kunna göra dem i anpassad form under lektionen.

annannan sa...

Förresten, vad är minimumtid man måste binda sig för en personlig tränare?

Du behöver ju inte någon som tar dig i nackskinnet eller lockar dig till gymet tre dar i veckan. Du behöver knappast någon som hjälper dig att lägga upp hela träningsprogram; det provar du dig fram till själv och kan väl också diskutera med O som måste vara rätt erfaren med diverse lopp i benen.

Vad du behöver är någon som kan hjälpa dig med specifika övningar för att ta itu med ett konkret problem. Klart att du inte kommer att _lösa_ det problemet på en månad, men en månad räcker säkert för att du ska få kläm på övningarna och komma en bit på vägen.

För övrigt delar jag helt din åsikt om professionella instruktörer vs riktigt duktiga och roliga Friskis dito.

Maja Gräddnos sa...

Måste testa innan jag börjar kommentera, för det funkade inte alls för mig när jag försökte sist

Maja Gräddnos sa...

Yei!
Nu så!

Här kommer ett dansarsvar. Balans är ingenting som man föds eller inte föds med. Balansen kommer från att vara helt center i kroppen. Om man lyckas hitta och jobba med muskelkorsetten av inre magmuskler - och ryggmuskler så är man där. Ska man exempelvis stå på ett ben och sakta gå upp på tå (fortfarande på ett ben) och stanna där så aktiverar man hela korsetten, rätar ut svanken, drar in svansen under sig, kommer liksom upp på höfterna och strävar mot taket.
Bästa träningsformen för att hitta detta är Pilates. Det tar några gånger innan man fattar grejen och fattar vilka muskler det är man ska jobba med. Men man blir grymt core-stark och det är där balansen sitter.

Anonym sa...

Och pilates i vatten ger dig både stöd och motstånd. / Stella